
Produsert av PMSor Brandstudio for Akademiet
– Det er herlig å starte dagen med trening. Det er en fin måte å våkne på. Og mye bedre enn enn å gå rett på en mattetime, sier Vg1-elev Bjørn-Martin Rimereit og smiler.
Klokken har knapt bikket åtte, solen har fortsatt ikke stått opp, men på Kongsgårdbanen på Lund har Bjørn-Martin og resten av elevene på fotballgruppa allerede rukket å bli svette. Under ledelse av trenere fra NFF Agder har de fått en sprek start på dagen.
Skoleeleven som satser på fotball, er ikke i tvil om at toppidrett var det riktige valget for ham og skjønner godt hvorfor tilbudet ved Akademiet blir mer og mer populært.
– Jeg trives mye bedre på skolen nå enn jeg gjorde på ungdomsskolen. Her kan jeg kombinere trening med skole, og jeg merker stor forskjell på motivasjonen min, sier Bjørn-Martin.
Akademiet videregående skole er en liten og dynamisk skole som holder til på Sør Arena på Lund i Kristiansand. Skolen tilbyr studiespesialisering med toppidrett hvor du velger realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi som fordypning i Vg2.
Tre dager i uka starter skoledagen med trening for elevene ved Akademiet. Individuell tilpasset trening med flere idretter representert.
De to andre morgenene er det lagt opp til egentrening eller studietid før skoledagen starter.
– Vi samarbeider med både NFF og flere lokale idrettsklubber på trenersiden og i forhold til å skreddersydde opplegg for elevene, så vi er godt skodd for at elevene skal få et best mulig sportslig tilbud, i tillegg til vanlig undervisning, sier rektor ved Akademiet Toppidrett Per Kristian Bøhn.
Samtidig som fotballgruppa trener på Kongsgårdbanen, er håndballspillerne samlet til sin morgenøkt i Sukkevannshallen. Under ledelse av trener Robin Rosander Haugsgjerd fra KRS Topphåndball får håndballgruppa finpusset ferdighetene, og tilpasset treningen etter eget behov.
– Ettersom vi er en såpass liten skole, kan opplegget tilrettelegges for hver enkelt elev i mye større grad, sier Bøhn.
– Du skal ikke komme på morgentrening her og lure på om du er i stand til å gjennomføre ettermiddagens fotballkamp fordi du har trent for tøft. Her blir hver enkelt elev og utøver sett og tatt vare på, sier han.
– En ordning hvor hver enkelt elev har sin egen mentor de møter en gang i uka, sørger for at både det faglige og sportslige opplegget kommende uke er tilpasset den treningshverdagen man har i egen klubb, uansett idrett, forteller Bøhn.
I tillegg blir all trening loggført i en egen app. Elevene oppmuntres også til å legge inn klubbtrening og egentrening for best mulig oversikt.
– Her kan vi også legge inn kommentarer på økta. Hvordan den var, og hvordan kroppen føles for enkelt å se om mengden trening er rett tilpasset, sier Bjørn-Martin.
Hedda Støle Birkeland er på sitt tredje år på Akademiet Toppidrett. Som håndballspiller har hun for egen del fått et sportslig løft etter at hun begynte som elev ved skolen.
– Det kan godt hende jeg ville fått det uansett, men den gode kommunikasjonen med skolen, og den tilretteleggingen jeg har fått, har definitivt gjort satsingen min enklere, sier hun.
På Akademiet har de nemlig valgt en litt annen studiemodell enn de fleste andre videregående skoler.
Forberedelse, studietid og etterarbeid i skoletiden gjør at hjemmelekser nærmest er fraværende dersom du bruker tiden på skolen godt. Skoledagen består gjerne heller ikke av mer enn to fag samme dag. Og i timeplanen er det også lagt inn en fast prøvedag hver eneste uke.
– På den måten mener i alle fall vi at undervisningen blir mer effektiv og forutsigbar enn om elevene skal løpe fra det ene faget til det andre, og kanskje risikere å få tre prøver samme uke, sier Per Kristian Bøhn.
1.klassingen Bjørn-Martin Rimereit er helt enig. – Vi får liksom en forsmak på studentlivet med å strukturere skoledagen litt selv innimellom den obligatoriske undervisningen. Og det at lærerne er tilgjengelig for oss på skolen etter timene, gjør at det er enkelt for oss å be om litt ekstra hjelp om vi skulle trenge det, sier Bjørn-Martin.
Per nå er det håndball og fotball som er de dominerende idrettene på Akademiet. Og miljøene i de to største sportene er begynt å vokse frem.
– Det at vi trener sammen på tvers av alle trinnene gjør at vi blir godt kjent med alle elevene på skolen, og ikke minst får vi også utfordret oss sportslig, sier Bjørn-Martin.
Ved Akademiet er de opptatt av å ha hele mennesket i fokus, derfor er også mentaltrening en del av undervisningsopplegget.
– For at de idrettslige presentasjonene skal være på topp, så må også det mentale fungere. Derfor er vi opptatt av å rette fokus også på dette. Det gjør vi på ulike måter. Enten en til en via mentorordningen eller i litt større grupper, sier Hilde Nævestad som er ansvarlig for den mentale biten.
Som foresatt synes Bjørnar Rimereit det er godt å se at sønnen Bjørn-Martin trives så godt på skolen.
– Han har ikke en eneste dag klaget på at det er for mye eller at han er sliten. Snarere tvert imot så føler jeg at han har fått en glede eller en ny type mestringsfølelse nå når idrett og skole fungerer så fint sammen, og legges så godt til rette, sier han.
God oppfølging og informasjonsflyt fra skolen helt fra sønnen søkte om skoleplass, er også noe han som forelder verdsetter høyt.
– Bare det at det kom en personlig videohilsen fra rektor før skolen startet opp, viser at alle blir sett på som unike personer og ikke bare en elev i mangfoldet, synes vi er fantastisk. Elevene trenger å bli sett og føle seg inkludert, og det er definitivt slik det oppleves ved Akademiet, sier Bjørnar Rimereit.
Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av PMSør Brandstudio, en del av mediehuset Polaris Media Sørs annonseavdeling. Vi er opptatte av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.
© Copyright PMSør Brandstudio